Thursday 31 March 2016

Persiapan untuk Menyambut Bayi





Assalamualaikum

masa-masa berbaki cuma beberapa minggu lagi untuk baby AB nak keluar. Jadi disebabkan baby AB ni adalah bayi kedua saya maka ada barang yang tak perlu dibeli dan ada barang yang perlu dibeli.
Kat sini saya kepilkan senarai barang keperluan bayi yang mungkin para ibu tercari-cari khasnya 
yang pertama kali jadi ibu lah sudah tentu nervous takut excited semua bercampur baur hehe.
Antara aspek yg penting katsini adalah:

-mothercare: nursing bra/hospital bag/maternity day & night wear/storage bags/breast pad/ breastfeeding pillow/nipple cream/nursing pad/set pantang,bersalin

-feedingteats/warmer/instant milk formula (if not BF), bibs, bottle sterilizer
-baby clothes: sleepsuits/ wrap-over vest/daywear/socks/mitten/hats/booties

-sleep time: cot/ crib toys/bed rail/ musical mobile/mosquito 
net/mattress&sheet/pillow/bolster/bouncer/blanket
-bath & toilet time: bath tub/sponge/bath toys/towel/swaddling/grooming set/safety nail 
clipper/lotion/talcum/baby oil/wet tissue/cotton pad/cotton ball/baby napkins/diapers/nappy 
cream/changing mat
-playtime: playgym/baby rattle/baby teether/cuddly toys/fabric books
-health& safety: safety gate, thermometer/safety plug/floormat
-travel: stroller/baby bassinet/clip-on fan/car-seat/neck & head pillow support/sun shade/ baby carrier/booster seat


Antara barang yang saya beli untuk bayi kedua saya adalah:
1) Multifunction Electric Pot
Haa..ape kena mengena periuk letrik dgn baby ni sebenarnya?
Sebenarnya ini adalah langkah penjimatan untuk tidak perlu beli bottle sterilizer yang beratus2 ringgit tu. Sebab bagi saya bila da capai 100 celcius semua bakteria da mati insyaallah maka da sterile la. So save kat situ kehkehkeh..tapi klu takde masa, busy mommy maybe la kot senang pakai yg sterilizer tu. Multifunction electric pot ni saya beli kat Lazada .setakat ni da try masak sos bolognese, goreng meatball, dgn masak lemak ikan patin kehkehkehe


J
Masa baby first Abd Al-Rahman dulu saya sterile atas dapur je. Maklumla kt Mesir lgpn. Jarang produk mcm ni nak ade. Plus2 saya tak buat simpanan susu pun takde breast pump. Zaman dulu Avent dgn Medela je famous & klu tak rm500 lebih jgn harap blh beli breast pump. Sekarang kt 
msia ni alhamdulillah senang nak jumpa. Murah2 lak tu.

2) Snow Bear Breast Pump dan Tungku Bayi
Yang ni memang mampu milik. RM200 lebih plus2 ade offer haritu percuma dgn storage bags+v-cool bag+bottles utk simpanan dlm peti. Tungku bayi beli dekat booth dkt Aeon Equine. RM12 seketul tu. Just letak kat sterika n boleh tekapkan perlahan2 kat kulit bayi. Untuk saya sendiri, saya guna tungku batu punye (baby first pun guna tungku batu gak) hehe selepas baca review yang tungku yg kena kukus tu tak lama panasnye. Sekejap je da sejuk yg mcm D Herbs, n yg brand2 
moden lain yg kne kukus tu.


3)Barang2 keperluan asas babyi: Diapers, Botol Susu, Puting nyut2, sarung tgn sarung kaki, baby 

wipes, diaper cream

4) Bedak, baby bath, syampoo

  5) Tilam/ katil bayi
beli yg kayu kat IKEA rm299,

6) Milkbooster: Madu Yaman, Habbatussauda

 Yang madu yaman boleh order dgn saya (saya ade wat offer skg, so boleh cpt2 order hehe)
Kalau nak minyak habbatussauda saya ade jual jugak. Bawah RM 30 sahaja. Cuma titiskan bukan tablet
saya beli online je ,senang telan pil je.. RM 65 dapat 310 biji insyaallah tahan lah

7) untuk saya sendiri sebagai ibu sudah tentu saya sediakan jugaklah kan hehe

-set bersalin Anugerah beli kat kedai jamu kat Giant Equine. Rm190
ade set premium, ade set utk pembedahan c-sec juga. yg bersalin normal yg mcm dlm gambar ni (rm190 sy beli..harga rasmi rm199)


-vitamin C untuk kulit dan juga memperbaiki dalaman. Yela…ngandung at least 40 wks banyak kena repair ni esp otot/lebihan lemak. Masa ni offer gak. RM66 2 botol 60 biji termasuk postage
- Virgin Coconut Oil. Saya beli jenama D'Aura. Beli online sajo hehe. Banyak manfaat n kegunaannya. Boleh sapu/minum. Haritu offer untuk trial saya beli RM 35 shj 100ml



J


Instagram shop saya: sarramood_shop

macam2 ade..skg buat promosi produk Nurraysa. insyaallah produk2 kecantikan lain akan menyusul  
:)


till then

No comments:

click to donate=)